Duševní příčiny nemocí aneb psychosomatika. Víme, proč jsme nemocní?

O tom, jak velký význam mají psychické příčiny nemocí a samotná psychosomatika (psycho = duše, soma = tělo) již dnes nikdo nepochybuje. Psychosomatice se přisuzuje čím dál tím větší význam a tento zájem nepatří pouze do řad alternativních léčitelů, ale i renomovaných psychiatrů, psychologů a lékařů. Na toto téma existuje také celá řada publikací, které se zabývají tím, proč jsme nemocní. 

Anděl
Zdroj foto: Pixabay


Výborné publikace pojednávající o této problematice jsou např. Skrytý význam nemocí a Jsem z tebe nemocný od Kurta Tepperweina, Co nám tělo říká od Miroslava Hrabicy anebo Nemoc jako symbol od Rudigera  Dahlkeho.

Čtěte také: Psychiatr Radkin Honzák o bludném kruhu choroby a stresu i cestě ven pomocí psychosomatiky

Psychosomatika a etikoterapie Ctibora Bezděka

Jedním z vůbec prvních a významných představitelů psychosomatiky u nás byl u nás už za první republiky etikoterapeut Ctibor Bezděk (1872–1956), který se především snažil o to, aby lidé pochopili, jak mají žít, aby nebyli nemocní. „Nestaráme-li se v prvé řadě o zdraví duše, nepomůže ani sebevětší péče o zdraví těla,“ zdůrazňuje doktor Bezděk. Více si můžete přečíst v mém článku Jak být zdravý v těžké době? Pomůže vůle a vyrovnaná psychika 

O Bezděkovi, který patří mezi moje velké oblíbence jsem psala již vícekrát, a to zejména na server Vitalia.cz. 

Proč jsme nemocní?

Choroba může vzniknout když:

  • jsem přesvědčen o tom, že jsem udělal chybu a na základě toho se odsuzuji a pochybuji o sobě
  • stojím proti tomu, jaký jsem
  • hraji role a nejsem sám sebou
  • jsem proti svému falešnému bytí
  • žiji v nedostatku, něco mi chybí
  • nemiluji (tedy ani nemám rád sám sebe)
  • jsem plný strachu
  • něco mě tíží, mám něco nevyřešeného
  • utíkám od problémů
  • nežiji v míru sám se sebou ani se svým okolím
  • nejsem svobodný
  • nežiji v přítomnosti

Signály toho, že nejsem sám sebou:

  • prázdnota (to, co mi chybí je část mého Já)
  • touha (každá touha je hledáním vlastní bytosti)
  • závislost (drogy, lásky, práce, atd. ... - nahrazování si chybějícího, člověk nežije v souladu sám se sebou)
  • strach a starost (člověk nepřijímá sám sebe)

K tomu, abychom se uzdravili, potřebujeme být sami sebou! Každé odtržení nebo odklonění znamená nemoc. 

Já sám jsem cestou i cílem. Já sám jsem splněním všech svých přání a tužeb. Já sám jsem řešením všech svých problémů. Já sám jsem nejlepším lékem. Já sám jsem život a život je Bůh.

Tyto informace jsou citovány z knihy Kurta Tepperweina Co ti napoví nemoc.

Čtěte také: Jak nás dokáže ochromit strach a proč stres snižuje imunitu?

Duševní příčiny nemocí, které se nejčastěji vyskytují

Níže uvedený text jsem kdysi psala pro magazín Spirit. Tuším, že se dosud dá najít na jejich stránkách. Možná si v něm i vy najdete to své a zamyslíte se. 

Každá nemoc má svou příčinu, a to především v naší psychice. Nejprve onemocní naše duše a teprve potom tělo. Nemoci je možné rozpoznat v naší auře dávno předtím, než skutečně propuknou na úrovni fyzické. Pokud nejsme spokojení se svým životem, jsme nešťastní, něco nás velmi trápí nebo se něčím užíráme, jsme na nejlepší cestě k tomu, abychom skutečně fyzicky onemocněli. Nedovolme proto nemocem, aby vstupovaly do našeho těla. 

Přehled nejčastějších zdravotních problémů se stručným výkladem možných příčin: 

Alergie: strach ze života, nepřiměřená obrana, přecitlivělost, skrytá agrese

Astma: vyjádření odporu, potlačená agrese, potřeba povznést se nad něco, potřeba svobody

Bolesti hlavy: nedostatečné sebeprosazení, uhýbání před konflikty, napětí, příliš chtění

Bolesti zad: chybějící opora, přemíra zodpovědnosti, pocity tíhy, materiální starosti

Nadváha: vnitřní prázdnota, touha po lásce, po naplnění, duševní hlad

Cukrovka: zklamání, citová nenaplněnost, pocit vlastní bezvýznamnosti, nedostatek lásky

Nemoci jater: nestřídmost, příliš jídla, alkoholu, sexu, agrese, vztek

Opar: vnitřní rozklad nebo konflikt, něco skrytého se dostalo na povrch, duševní napětí

Zvracení: odmítnutí, nemožnost něco přijmout, přání vrátit něco zpátky

Poruchy krevního oběhu: nedostatek energie, ztráta motivace, pasivita

Nemoci žlučníku: neústupnost, hněv, agrese, pocity křivdy

Průjem: strach, nedostatečná přizpůsobivost, pružnost, nemožnost se s něčím vyrovnat

Rakovina: vnitřní nespokojenost, sebedestrukce, sebeobětování, vnitřní izolace, potlačování

Rýma: vnitřní pláč, zadržené slzy, proces čištění

Nemoci srdce: chlad, rozum a cit nejsou v rovnováze, neschopnost se oddat, milovat

Revma: nahromaděný vztek, hořkost, vnitřní zábrany, nepružnost

Slepota: neschopnost vidět věci tak, jak jsou

Záněty mandlí: nepochopení, nemožnost vyjádřit pocity, nemožnost něco spolknout

Závislost: chybějící vědomí sebe sama

Nemoci ledvin: citové a vztahové problémy, nezvládnuté vztahy

Ekzém: potlačený a nevyjádřený vztek, křivda, potřeba pohlazení, nedostatek lásky, potřeba mít se rád


Autor článku: Taťána Kročková

Komentáře

Oblíbené příspěvky