Bylinkové recepty Moniky Poledníkové a nový bylinkový eshop už na vás čekají!

Bylinkářka, rozhlasová moderátorka, šéfredaktorka, lektorka Monika Poledníková připravuje nový bylinkový projekt a vydala knihu Bylinkové recepty. Těšit se můžete na eshop, kde seženete spoustu dobrých čajů a kvalitních bylinných produktů. Přečtěte si rozhovor s Monikou o tom, jaká byla její cesta k bylinkám a co nového připravuje. Nebude chybět ani jarní bylinkový tip na imunitu!

Monika Poledníková
Zdroj foto: archív Moniky Poledníkové

Jaká byla tvoje cesta k bylinkám?

Přes dvacet let jsem pracovala v médiích (rádio, televize, později i noviny a časopisy) jako moderátorka, byl to můj velký sen. Studovala jsem herectví, hrála divadlo. Na prahu dospělosti mě však začala postupně pohlcovat říše léčivých rostlin a bylin. Začala jsem se o tuto oblast hodně zajímat. Číst, studovat, měla jsem i několik učitelů z řad bylinářů a léčitelů. Pravdou je, že moje maminka se, kvůli svým zdravotním problémům, o tuto oblast hodně zajímala a fytoterapii praktikovala. Takže jsem vlastně všechno "odkoukávala" už jako malá. Brala mě s sebou k bylinkářům, léčitelům. V knihovně jsme měli spoustu knih, které mě fascinovaly − ty rostliny v nich vypadaly tak nádherně. Máma se, navzdory lékařům, vyléčila z těžké nemoci. To všechno mám zafixováno. 

Jako redaktorka jsem se v dospělosti často vídala s léčitelem a fytoterapeutem Radomírem Wojnarem. Je to skvělý člověk! Vlastně on mě dovedl k tomu, abych vystudovala na Farmaceutické fakultě v Hradci Králové obor Léčivé rostliny. Jenže trvalo rovných deset let, než jsem sebrala odvahu a přihlásila se. Měla jsem pocit, že bez dostatečných znalostí tam jít nemůžu. Navíc pan Wojnar mě sám upozorňoval na to, že to není úplně jednoduchý obor. Během těch deseti let jsem vystudovala VOŠ zdravotnickou (obor dietní sestra) a dále si udělala mnoho kurzů a certifikátů z oblasti fytoterapie a aromaterapie. Teprve pak jsem se přihlásila na Léčivé rostliny (je to jediný obor v ČR - jako oficiální studium. Mám závěrečnou zkoušku z Farmaceutické botaniky a Farmakognozie). 

Po zdárném ukončení školy jsem přemýšlela, kam dál. Přihlásila jsem se na VŠCHT, na obor potravinářské chemie. Avšak nakonec jsem odešla, neboť mi nemohl nabídnout to, co jsem chtěla. A to je další vzdělávání v oblasti biochemie přírodních látek. Při odchodu z VŠCHT a uvedení mého důvodu odchodu, mi bylo doporučeno jít studovat toxikologii nebo farmacii. Oba obory jsou na VŠ však pouze v prezenční formě, což si nemohu dovolit. Přihlásila jsem se proto na VOŠ, obor farmaceutický asistent. Kvůli aktuální epidemiologické situaci jsem však studium zatím odložila. Těším se, že se však do studia letos nebo příští rok, pustím. Zatím se věnuji samostudiu, čtu odborné knihy a učím se online. Sama jsem nějaký čas přednášela fytoterapii na Škole přírodního léčení Tilia.

Čemu se konkrétně věnuješ a co budeš nabízet ve svém novém eshopu?

Už léta se věnuji míchání bylinných čajových směsí. Fascinuje mě síla bylin. Na vlastních dětech i na sobě poznávám, jak skvěle fungují. Nesčetněkrát jsem se přesvědčila o tom, že bylinky − často i v kombinaci s aromaterapií, perfektně fungují na mnohé akutní i chronické obtíže. Zhruba posledních pět let mně lidé z mého okolí začali říkat, že by bylo fajn, kdyby si ode mě mohli kupovat nějaké produkty. Moje vlastní. Vždycky jsem dělala těmto lidem poradenství zdarma a čaje míchala za náklady. Nepřemýšlela jsem o tom, že bych se tím mohla živit. Před třemi lety však přišel v mém životě zlom. 

Cestovala jsem hodně po Francii, obdivovala jejich přírodní lékárny a snila o tom, že by bylo hezké vybudovat něco takového i u nás. Nahlas to pak poprvé vyslovil můj muž. Pamatuji si, že jsme tehdy jeli celou noc autem a měli jsme "brainstorming". Vymysleli jsme úplně všechno. Dokonce jsme i zaregistrovali adresu budoucího e-shopu. Celý loňský rok jsem vymýšlela, experimentovala, tvořila a vymyslela jsem produkty, které by se mi na e-shopu líbily. Ostatně už zhruba před pěti lety vydavatel bylinkového časopisu, kde jsem dělala šéfredaktorku, prodával mnou sestavené čajové směsi. A měly úspěch. Jen já jsem z nich nikdy nic neměla. Mimo sáčku, dvou, které jsem si mohla odnést domů. 

Koncem loňského roku jsem mnou vyvinuté produkty poslala "testovat" mezi známé. Reakce byly ze 100 % pozitivní. Rozhodla jsem se, že začnu řešit start e-shopu. Mezitím mi zavolal i člověk, pro kterého pracuji jako šéfredaktorka internetového magazínu, s nabídkou, že se stane mým investorem a budeme e-shop budovat společně. Zároveň mě kamarád lékař seznámil s majitelem lékáren, se kterým jsme začali plánovat produkty i pro jeho lékárnu. A získali jsme zároveň v jedné z jeho lékáren zázemí. Všechno se tak nějak rychle poskládalo. S kolegou jsme byli u advokáta, založili Parapharmacy s. r. o. a začali vyřizovat veškeré další úřední záležitosti. 

Co všechno ve tvém eshopu bude ke koupi?

Zatím jsou na e-shopu v nabídce jen čaje a moje nová kniha. Také kvalitní české doplňky stravy. Brzy přibudou i originální francouzské, zrovna domlouváme spolupráci. A přibudou i další, naše vlastní produkty − originální bylinné tobolky, mnou sestavené, a léčivé tinktury. Na všechno se moc těším. Ale nechci nic uspěchat. Každý produkt, než přijde na trh, musí být dokonalý. Ozkoušený, osvědčený a prověřený. Za celý e-shop ručím svým jménem. Jsem pro klienty každý den k dispozici na telefonu. Ráda zodpovím dotazy a pomohu. A s kolegou farmaceutem budeme mít pod eshopem i poradnu.

Tobě nyní vyšla také nová kniha v nakladatelství Albatros Media. O čem je?

Nabídka na knihu přišla loni z nakladatelství Albatros. Prostě mi napsali, pak jsme si zavolali, dohodli se, podepsali smlouvu... a už to jelo. Napsala jsem knihu, ve které je 100 receptů na přírodní lékárnu, kosmetiku i úklid. Receptů tohoto směru je všude dost. Většinou je volně dávají prodejci surovin na výrobu kosmetiky a samozřejmě jsou recepty udělané tak, abyste si museli u nich nakoupit ingredience. Nic takového jsem nechtěla. Mým zájmem bylo vytvořit knihu pro úplné laiky, kteří doma žádné speciální suroviny nemají a přesto si mohou vytvořit - jednoduše a levně - spoustu zajímavých výrobků. Kniha je skutečně pro každého. 

Čtěte také: Bylinkové recepty Moniky Poledníkové pro zdravé a krásu

Chtěla jsem, aby kniha byla opravdu krásná, takže na focení jsem si pozvala kolegu Jirku Svobodu, který své řemeslo naprosto dokonale ovládá. A ilustrace zase dělala moje bývalá kolegyně z časopisu, grafička a ilustrátorka Katka Kotková. I díky nim je kniha uvnitř tak nádherná.


Bylinkové recepty

Co bys doporučila v současné době na nervy a na podporu imunity?

Nerada dávám nějaké univerzální rady pro všechny. Jsem raději, pokud o daném člověku něco vím, znám jeho aktuální stav. Situaci, ve které je, co prožívá, jak se cítí... Mám-li vytvořit čajovou nebo aromaterapeutickou směs, pak vždy na míru, aby to danému člověku opravdu sedělo. Chci, aby lidé byli spokojení, aby se cítili dobře. Pak mi dává smysl to, co dělám. 

Pokud chceš všeobecně uvést nějaké bylinky, pak bych teď vřele doporučila mladou jarní kopřivu. Pro celkovou očistu těla i pohodu je nenahraditelná. Udělejte si z ní třítýdenní kůru. A to tak, že budete popíjet 2/3 denního pitného režimu kopřivový nálev a zbylou 1/3 čistou vodu. Skvělé jsou i mladé pampeliškové listy. Snězte jich 7 denně. Nijak je neupravujte. Prostě utrhněte a co nejdříve snězte. Pro podporu imunity můžete přidat echinaceu, nejlépe ve formě tinktury. Dopujte se vitamínem D (dospělí klidně 5000 IU denně po dobu 3 měsíců, pak pauza). Přidejte vitamín C (jednorázově ne víc jak 250 mg, opakujte po 3 hodinách), zinek, vitamín K2 nebo fermentované potraviny a hořčík. Krom vitamínu D jsem spíše pro to, přijímat vitamíny a minerální látky formou kvalitní čerstvé stravy, případně bylin. 

Z bylinek na nervy jsou účinné například kozlík, třezalka (pozor, je fototoxická), chmel (jen v malém množství používat), levandule, mateřídouška, bazalka a mučenka. Na úzkosti se skvěle uplatní i srdečník. Co se imunity týče, zde můžete přidat ještě heřmánek, mladé zelené bylinky, šípky nebo rakytník (za studena připravované - macerované 24 hodin), kořen kozince blanitého... a dále se hojně uplatňují medicinální houby.

Monika Poledníková

Monika Poledníková (*1981)

  • 1999 - 2020 - moderátorka (Galaxy TV, Česká televize, Český rozhlas, rádio Blaník)
  • 2002 - nyní - redaktorka (časopisy, noviny)
  • 2009 - 2018 - šéfredaktorka (stála u zrodu, vymyslela jeho tehdejší podobu a obsah) Bylinky revue
  • 2019 - nyní - šéfredaktorka internetového magazínu Spektrum Zdraví
  • 2011 - nyní - soukromá praxe fytoterapie (v této době jsem se hodně věnovala i masážím, baby masážím, laktačnímu poradenství, udělala si kurz na fitness trenérku - v současné době už nedělám ani masáže, ani fitness)
  • 2013 - 2020 - semináře, přednášky, workshopy po celé ČR (nyní pochopitelně nejsou. Plánujeme on-line a vlastní "video-kanál")
  • 2019 - 2020 - lektorka Školy přírodního léčení Tilia

Každá činnost, kterou jsem kdy dělala, mi hodně dala. A vlastně mě posunula k tomu, kde jsem teď. Za všechny v životě, i za nepříjemné zkoušky, jsem vděčná. Současně musím říct, že "shora" mi byli sesláni lidi, bez kterých by to celé šlo velmi ztěžka. A kdo ví, jestli by se to někdy povedlo. A o mém partnerovi, který je mi neuvěřitelnou podporou a pomáhá mi na cestě vpřed, nemluvě. 

Odkaz na eshop: https://www.parapharmacy.cz/e-shop/

Autor článku: Taťána Kročková


Komentáře

Oblíbené příspěvky